Wednesday, April 1, 2009

Pelangi Senja MPOB Siri 2

Wednesday,1 April 2009


Salam alayk...
Sudah lama rasanya tak menulis.....hehe..sampai ada beberapa orang dah tegur blog nie bersawang2..asif yang amat...masa amat mencemburui saya[ye2 je..wink2].Rupa-rupanya sedar tak sedar sudah 3 bulan saya berada di sini..herm..lebih kurang sebulan lebih sahaja lagi saya akan menamatkan latihan industri.Setiap yang bermula pasti akan berakhir juga.Masih segar dalam ingatan ini,kalau dahulu tarikh-tarikh ditanda kerana tak sabar untuk menghabiskan LI yang sangat lama,kini tanpa disedari...saya semakin melupakan kebiasaan itu.Apa mungkinkah hati ini sangat tidak mahu menghabiskan sisa-sisa waktu yang ada?[senyap..tiada jawapan yang pasti].Saat ini saya panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran yang tidak terhingga juga kepada KEKASIH HATI SEBENAR saya kerana masih menghadiahkan diri ini peluang untuk terus berada di jalan2NYA(^-^).Anugerah yang tak ternilai.Alhamdulillah.....InsyaAllah ,apa yang bakal saya nukilkan di dalam entry kali ini merupakan tanda terima kasih dan doa saya[infinity] untuk teman2,sahabat2 dan insan2 yang telah banyak membantu saya secara langsung dan tidak langsung di dalam kembara menuju cinta Ilahi ini.Jasamu dikenang.

Kenangan Terindah 1
Usai menunaikan solat zuhur tengah hari itu…sorang teman datang kepada saya…

Miss SY:“Tanya sikit boleyh?
Miss CK:Boleyh..tanyala [tersenyum]
Miss SY:awk ok ke hari ni?”
Miss CK:Eh,napa Miss SY tanya macam tue?[sambil tersenyum simpul]
Miss SY:Hehe sbb nampak macam awak tak seceria biasa masa masuk lab kami tadi
Miss CK:Oh ye ke..hehe..herm…
Miss SY:kalau ada apa2 nak share,boleyh je cita kat kita...
Miss CK:[saya tersenyum lagi]…Alhamdulillah,setakat nie ok IA..
Miss SY:Kalau tak da pape,takpelah…if anything nak share..just let me know tau..
Miss CK:Okai,tqvm tau..sbb concern…

Malam itu Miss SY menghantarkan cebisan ingatan buat saya.Message yang sangat pendek namun penuh makna. Tertera message yang berbunyi:“Surah Al-Mukminun:62”. Terima kasih dari hati.Saya tersenyum…membaca kalam cinta dari KEKASIH TERAGUNG.

“Dan Kami tidak membebani seseorang melainkan menurut kesanngupannya,dan pada Kami ada suatu catatan yang menuturkan dengan sebenarnya ,dan mereka tidak dizalimi(dirugikan)”.

“Tsunami2” yang melanda dalam hidup setiap insan itu terkadang tampak sukar andai dipandang secara zahir,namun jika dihalusi dan diteliti pasti kan ada kemanisan yang luar biasa bisa dirasai… Tidak ada kecintaan yang lebih hebat melainkan kecintaan dari pemilik hati ini.DIA menguji saya sebagai tanda ingatan yang amat besar pada hambaNya yang kerdil ini.Walaupun adakalanya wiper kat kaca mata saya nie macam dah tak larat sangat nak berfungsi lagi..hingga wiper “biasa2” terpaksa bertukar wajah kepada wiper “TURBO”..namun ketahuilah bahwa pertolongan dari Yang Di Atas itu amat dekat….sangat dekat...lebih dekat dari urat leher.

“Dan apabila hamba2ku bertanya kepadamu(Muhammad) tentang Aku,maka sesungguhnya Aku dekat.Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu.Hendaklah mereka itu memenuhi(perintahKu) dan beriman kepadaKu,agar mereka memperoleh kebenaran”(2:186)

Yang di Atas sentiasa menghulurkan cinta tulusNYA kepada saya.Tika dihadiahkan ujian itu ,sebenarnya DIA sedang membelai hati dan jiwa saya dengan kasih sayangNYA,memujuk saya dengan erti kata mujahadah itu sangat manis,mengesat air mata ini dengan janji yang tak pernah sedikitpun palsu,menyedarkan saya Cinta Abadi itu mengatasi segalaNYA dan hanya hati yang benar2 ikhlas layak menemuiNYA.Yakinlah wahai mujahidah,setiap dugaan yang datang itu kan selesai juga…dengan ketentuanNya…Doa dan terus berdoa.Jangan putus asa.

Bak kata Kak S “CK,hadapi ujian ini dengan iman ye"
Kak I pulak kata “Doa tau CK,pilihan DIA confirm yang terbaik”
Kak Ss pulak kata “Kuatkan semangat,akak tau CK cukup kuat”
Kak R,yang amat memahami... Ukhti L yang selalu bertanya "CK,ok tak?" Ukhti H yang selalu berusaha membuatkan saya terasa tidak terbeban dengan amanah yang diberikan Ukhti A yang sering berkongsi pengalaman Dan sahabat2 lain dalam rantaian perjuangan …..tiada madah yang boleh diungkapkan….[untuk kamu2 saya buat entry lain yer..yang super special..sayang kamu semua ]

Allah hanya mengambil satu yang saya sayang tapi DIA menghadiahkan saya sesuatu yang lebih berharga…UKHUWWAH yang sangat manis..yay…Bulan pertama itu juga dia hadiahkan saya pelangi2 indah lain:-
  • KEKASIH SAYA dah membuka hati sahabat lama saya untuk berada di jalan ini (^-^)
  • Oh ya…tarbiyyah dari DIA..belajar untuk lebih husnuzhon[kisah di sebalik kisah…thank u Allah]
  • Ke Chesse Plant..First Time experience ni..best2[betul tak us and ina?,thank u for inviting me,soklan yang kita takkan lupa..describe about mango?>>sedikit terpinga2,winking mode+hafazan surah sajadah.Doc kamu2 itu membuka minda saya(^-^).

Kenangan Terindah 2
Kelihatan Miss CK sedang membersihkan lab xxx sendirian selepas production…
Miss D
:“Eh,CK bersihkan sorang2 ke?”
Miss CK:Hehe..a’ah..takpa sket jer nih.
Miss D:Mana boleyh buat sorang2 nie..banyak gak ni[sambil mencapai kasut but dan mop]
Miss CK:Susahkan awak jer…dahlah production kita…tima kasih yer (^-^)
Miss D:Ala..takpa..kita pun takda analysis petang nie..lagipun buat sorang2 penat nie
Miss CK:Thank u tau
Kedengaran pintu lab xxx dibuka
Mr A
:Eh,CK bersihkan lab nie sorang2 ke?Mana yang lain
Miss CK:A’ah.Dorang tgh solat…ala takpa sket jer..Miss D pun tlg[tersenyum]
Mr A:takpa,meh aku tolong gak[sambil mengambil mop]
Miss CK:thank you yer..

Kenangan Terindah 3
Miss CK sedang memindahkan tiub2 untuk dibasuh ke dalam bekas
Prang!!!!
Miss CK
:Ya Allah,macam mana leh pecah nie[muka cuak]
Miss SY & Miss NA:Kenapa CK?
Miss CK:Kita terpecahkan tiub2 tue…macam mana eh…
Miss SY & Miss NA: Takpa2 jangan risau,beselah menda2 macam nie,kita tolong bersihkan
Miss CK:Takpa2…susahkan korang je
Miss SY & Miss NA :Eh takpa2 meh kitorang tolong,hati2 nanti kene tangan pulak kaca tu.
Miss CK :Thank u yer[muka yang amat blur]


Sangat terharu sebenarnya.Mereka sangat helpful.Bantuan2 yang nampak mudah namun meninggalkan impak yang amat pada saya.Saat itu...teringat pada satu kalam ilahi....yang berbunyi

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara,karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yg berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat " [al-Hujurat:10]


To be Continued.....



Tinta Mujahidah,
Cahayakebahagiaan(^-^)
~Andai Hati Nak Terbang,Tiada Siapa Rela Merangkak~











10 comments:

  1. kalau dengan si CK ni, semua akan rasa basah kot.. ^_^ tabiah itu kena basah.. betul x?
    jazakillah atas perkongsian.mabruk..
    *** special ke ukhti L sampai nama itu sahaja di'highlight' warna biru? ^_*

    ReplyDelete
  2. salam..hehe..
    mestilah special...rasa nak buat satu entry jer..
    hik2..tapi..tuelah..tanggungjawab lebih banyak dari masa yang kita ada..kan2?anyway special thanks truly,deeply,madly from the bottom of my heart....ukhti L yang ana highlightkan terlalu special...sangat concern ngan ana...:-)..yap..tarbiyah tue perlu ada ruhnya...yuk kita hidupkan

    ReplyDelete
  3. salam~ herm...
    even tak ada kena mngena dgn kisah ini..
    nyemak je~ hehe

    sayulah baca....
    mesti akak sedih kan..
    xpe2.. kenangan terindah tu..
    insyaAllah.. Allah takkn hilangkan dri ingatan~

    ReplyDelete
  4. to adik zue

    salam...lama tak borak ngan kamu..a'ah..tapi takpalah..kenangan yang diberi dari yang diAtas tue sebenarnya "HADIAH YANG LEBIH BESAR"....semoga hati2 ini akan terus tabah tak berbelah bahagi

    ReplyDelete
  5. waa... rasa cam menarik citer nyer..

    tapi aku blur2 je baca.

    xper2. yg penting ko hepi. sehepi alya farhana!!! =)

    ReplyDelete
  6. to shazli

    ye...doakan akau hepi slalu..
    hehe..between..u owe me pictures of alya..

    ReplyDelete
  7. erk..sronok sgt eh cik aifa pegi cheese plant?
    klo gtu..sila la ganti aku..
    hehehe
    tp..btol la..
    byk pngalaman yg dpt kt mpob ni..
    xkanku lupa smpai ble2...

    ReplyDelete
  8. to uswatun hasanah>>nama yang saya suka

    seronok,,,tapi 1-2 hari ok kot..
    hehe..kamu2 yang sangat resistant...:-p
    tapi bagus juga...
    at least saya tahu apa yang perlu dibaiki
    chayok2 to..anak didik dr karimah

    ReplyDelete
  9. salam aifa..
    mpob mmg meninggalkan pelangi yg indah dlm hidup ku jua..=)
    nice to meet u n have a chance to know u..=)
    ~~aini~~

    ReplyDelete
  10. salam
    eh..
    macam blog ain..
    tapi aini..hehe
    baik2..
    kita rindu kat aini nanti..
    nanti datang ukm tau

    ReplyDelete