Sunday, August 23, 2009

.:Tinta Yang Menulis:.

Saturday,22th August 2009

Salam....
alhamdulillah....tiba sudah ramadhan..semoga kita akan menjadi graduan2 hebat hasil daripada madrasah tarbiyyah ramadhan kali ini (^-^).Berniat untuk menitipkan sedikit coretan mengenai minggu lalu....namun masa yang ada harus digunakan dengan semaksimum mungkin untuk perkara yang lebih utama dan penting...syukur masih diberi kekuatan pada saat2 ini....;-).Banyak benar perkara2 yang telah berlaku sepanjang minggu yang lalu..alhamdulillah juga...Allah memudahkan setiap urusan yang datang..

Kisah Minggu lalu
Khas buat sahabiah2 yang turut merasai gelombang alfa sepanjang minggu lalu.
Terima kasih diucapkan kepada kalian yang amat memahami kekangan yang kami alami untuk melunaskan tanggungjawab kami sebagai seorang pelajar....Terima kasih juga buat insan2 yang berada disisi yang memberi sokongan padu...kalau difikirkan mana mungkin kerja-kerja itu mampu dilunaskan dalam hanya masa seminggu..namun atas keyakinan bahawa..ihfazillah yahfadzka(Jagalah Allah,niscaya Dia menjagamu) maka setiap satunya dapat kami selesaikan dengan baik...pelajar muslim yang belajar vs muslim yang belajar....kita yang mana satu ye? (^-~)...juga antara risalah vs ijazah...hm2

Perjalanan Ghuraba' Di Bumi Allah
Bermula dengan ingatan terhadap sirah junjungan besar kita Rasulullah S.A.W...manhaj nubuwwah yang dijadikan sebagai guideline di dalam hidup....(^-^)...moga
rindu yang bertandang terhadap kekasih Allah ini kan sentiasa mekar di dalam jiwa diri,sahabat dan sahabiah serta adik2 saya.

Perjalanan eksplorasi iman yang menunjukkan realiti sebenar kehidupan masyarakat yang semakin tenat.3 persoalan hidup..agar mereka berasa cukup bersyukur dan sedar bahawa tanggungjawab ini kian banyak dan inilah masanya untuk mereka bergerak....

"Wahai orang yang berselimut!Bangunlah,lalu berilah peringatan!dan agungkanlah Tuhanmu,dan bersihkanlah pakaianmu dan tinggalkanlah segala (perbuatan )yang keji,dan janganlah engkau(Muhammad)memberi(dengan maksud)memperoleh (balasan) yang lebih banyak.Dan Kerana Tuhanmu bersabarlah."(74:1-7)

Momentum baru mengenai kehidupan...."hasil sentuhan" kesedaran bahawa...kepentingan setiap wasilah ini....menuntut pengorbanan yang bukan sedikit daripada kita..sebagai bekalan buat hari muda DI SANA nanti (^-^)..Perkongsian dan pertemuan dengan mereka2..bahawa tak selamanya kami akan berada di sini...sudah sampai masanya untuk taklifan ini diberikan dan diturunkan...penyambung rantaian..agar takkan putus..agar ianya berkembang biak..agar lebih ramai yang mahukan kebaikan bukan sekadar untuk diri mereka..tetapi mahu mereka yang masih tidak mendapat sentuhan akan bersama2 merasai kemanisan sebagaimana yang mereka rasai.Doakan kami thabat..tak kira di mana kami berada ataupun di medan mana kami berjuang.Benarkan kami menyumbang demi deenNYa..kehidupan yang semakin singkat di dunia.

Tarbiyyah itu juga memerlukan seni...bakat2 terpendam mereka rupanya(^-^)...dalam menyampaikan mesej perjuangan para sahabiah...alhamdulillah..moga anugerah yang diberikan mampu kami gunakan secara optimum untuk jalan ini...oh yer perkongsian "heart-to heart"..mengimbau kembali bagaimana setiap daripada kami bertemu dengan kemanisan tarbiyyah...alhamdulillah..jangan palingkan hati kami Ya Allah setelah kau berikan sinar cahaya dan hidayah..amin ya rabbal alamin..

Kemuncaknya adalah "war game"..huhu..teringat masa zaman saya dulu2(macam dah tua sangat pulak)...sangat best....saat mana aqidah yang satu mahu diperjuangkan vs kuffar yang 'kelihatan hebat'..saat mana deen itu perlu dipertahankan vs tanpa kelengkapan yang cukup...saat mana rasa berjuang dan berkorban demi deen itu diletakkan di tempat yang tertinggi kerana mahu hidup mulia,mati juga mulia...laungan AllahuAkbar...Lailahaillallah...Subhanallah..Ingatan buat diri saya yang juga sentiasa lupa...kerana saya dan mereka telah melalui saat ini..moga kami tahu,sedar,dan sewajibnya diterjemahkan dalam amal bahawa generasi rabbani inilah yang perlu 'bekerja' untuk membantu mereka2 yang lain keluar dari ruang gelap kepada cahaya sebenar.

Minggu ini
Minggu genting juga...last touch-up untuk proposal...Bilangan Suspected H1N1 juga semakin tinggi..desas-desus ukm bakal tutup juga semakin hebat....atas kesedaran kami perlu sihat untuk mengharungi hari2 yang datang..jadi...


Justify Full
N95 Mask 3M Masks Respirator

Mencegah lebih baik daripada merawat....semoga Allah permudahkan urusan kami..hindarkan kami daripada segala penyakit..

Oh yer..kejadian "competitive forces"..mereka2 yang melalui pasti tahu..hehe..alhamdulillah Allah memberi peluang kepada kami seminggu lagi untuk melunaskannya....juga kejadian pagi b4 kelas microcom..moga tak berulang...;-)...di pengakhiran minggu..bertemu dengan insan yang telah lama saya tidak temui...sangat gembira..alhamdulillah..semoga selepas ini diakan dipermudahkan urusan...hanya menyeru...yang memilih itu KEKASIH TERAGUNG saya....

Topik Utama




Berpeluang meraikan ramadhan pertama bersama mereka yang saya cinta...maafkan diri ini andai tak selalu dapat bersama...i'll do my best next time..doakan saya dipermudahkan sahaja...saya amat memerlukan doa kalian...semua dapat pulang minggu ini...(^-^)...setiap kali pulang ada sahaja cerita baru...[banyak jugak saya dah terlepas..apakan daya]...betapa di sudut hati kecil ini saya mahu berada di dalam setiap epilog kehidupan kalian...berada bersama di saat2 hari bermakna kalian...hari anugerah dan kecemerlangan,konvokesyen dan etc...Sesungguhnya
Doa yang makbul ialah doa untuk saudaranya
di saat saudaranya itu tidak mengetahui

Mendengar perkhabaran dari adinda saya..tentang prog2 "duduk dalam iman" yang dihadiri...sama ada melalui sms ataupun sewaktu kami pulang ke teratak ini....saya turut gembira...kerana dia juga mahu berada di atas jalan ini...walau apapun....selalu saya perkatakan kepadanya..."eventhough we're riding the different vehicles,but our destination is the same".Yang mempersatukan jalinan ini adalah di atas satu aqidah dan keimanan yang sama serta cara untuk mencapai matlamat itu juga perlulah benar.Asal mana dia mampu menyumbang demi islam seoptimum mungkin maka pilihlah.Berlapang dadalah wahai hati...Sewaktu pertemuan dengan sahabat2 itu mereka juga ada memperkatakan...."Andai satu hari nanti,enti atau ana sendiri tak berada di medan yang sama..maka ingatlah...bahawa persaudaraan antara kita takkan terputus..kerana kita dipersaudarakan di atas deen yang sama..ukhuwwah yang terbina adalah ukhuwwah islamiyyah".Jazakillah ya ukhti....(^-^)...InsyaAllah kasih sayang ini akan tetap sama...Cuma yang diri ini sangat pasti bahawa ,hanya insan2 yang melalui jalan ini sahaja akan mengetahui "kesibukan" yang di alami...ada juga yang bertanya bz sangat ke?...saya hanya mampu tersenyum...rakaman ucapan terima kasih kepada my rumate..sbb amat memahami "kesibukan" saya.Tak selalu dapat bersama..namun masa yang ada kami gunakan dengan berkualiti..kan dear rumate?..heheh.Betapa...saya memerlukan insan yang dapat mendokong saya dengan kuat..peringatkan saya bila lemah..menenangkan saya bila gelisah...semoga Allahkan pertemukan jua satu hari nanti..serahkan pada dia yang MAHA BIJAK dan MAHA MENGETAHUI.

Cerita Ramadhan Lagi
Mahu menjadikan ramadhan ini lebih bermakna....merasai basah dengan roh ramadhan....agar bekalan ini..mampu menyiapkan kita untuk 11 bulan yang pastinya penuh dengan mehnah dan tribulasi..kerana apa?kerana inilah kehidupan....ramadhan ke-2...pemergian insan tersayang..semoga dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 beriman...ramadhan ke-2 yang tak mungkin saya lupakan...kerna waktu mendengar perkhabaran itu tiada air mata yang tumpah..barangkali..kerana terasa baru smalam rasanya saya merasa kehangatan tangannya menyambut salam saya..menuturkan bahawa saya perlu menjadi lebih berdikari...semoga saya akan dapat menjadi anak solehah agar doa ini akan sampai kepadanya...wallahu'Alam


Tinta Mujahidah
-cahayakebahagiaan-
-Madrasah Tarbiyyah Ramadhan-

2 comments: